Opdracht “Daklozen”

De telefoonpermanentie

Cijfers 2018

  • 208.521 oproepen behandeld door onze telefoonpermanentie waarvan 190.266 oproepen een vraag om opvang betroffen
  • 2.137 interventies door de mobiele hulpteams na een melding over een persoon in nood bij onze telefoonpermanentie.

Opdrachten

  • De telefoonpermanentie is het hele jaar door bereikbaar, 24u/24u, 7d/7d.

    Samusocial verzekert een telefoonpermanentie via het centrale nummer (02/551.12.20) en het groene nummer (0800/99.340), die het hele jaar door bereikbaar zijn, zowel ’s nachts als overdag.

  • De telefoonpermanentie is het zenuwcentrum van het netwerk aan voorzieningen en vervult verschillende functies:

    • registratie van de vragen om onderdak (via het groene nummer) en de uitgaande doorverwijzingen van andere diensten (OCMW, ziekenhuisstructuren, politie, verenigingen,…);
    • een eerste luisterend oor bieden om de meest geschikte interventiemethode te bepalen in functie van de toestand van de persoon in nood (noodopvang, informatie, mobiel team, doorverwijzing naar een andere dienst,…) ;
    • registratie van de meldingen en de vragen om interventie van de mobiele teams en verzamelen van de nodige informatie om de situatie van de persoon adequaat aan te kunnen pakken;
    • verzekeren van de coördinatie tussen de centra.
  • Wie belt Samusocial ?

    • personen die hulp nodig hebben (onderdak, informatie, interventie van de mobiele teams,…).
    • De sociale diensten, de politie, de brandweer, de spoeddiensten van ziekenhuizen en andere sociale en sanitaire actoren.
    • particulieren die een persoon in nood willen melden.

Verdeling van de oproepen in 2018

Gebruikers (71.43%)Anders (13.28%)Dakloze sector (6.18%)Medische diensten (4.39%)Openbare diensten (3.1%)Particulieren (1.62%)Gebruikers (71.43%)Anders (13.28%)Dakloze sector (6.18%)Medische diensten (4.39%)Openbare diensten (3.1%)Particulieren (1.62%)
Gebruikers122.37671.43 %
Anders22.75713.28 %
Dakloze sector10.5896.18 %
Medische diensten7.5164.39 %
Openbare diensten5.3073.1 %
Particulieren2.7761.62 %
  • Meldingen over personen in nood vertegenwoordigen een beperkt deel van de oproepen naar onze diensten, maar gaan bijna altijd om meldingen van gewone burgers
  • De meerderheid van de oproepen gaan over een verzoek tot accommodatie, en in mindere mate een verzoek tot een interventie van de mobiele teams.
  • Oproepen van openbare diensten, medische diensten en de daklozensector betreffen voornamelijk de follow-up van de ondersteunde personen en aanvragen tot opvang.